οι αλλαγές των φάσεων (φ.ε)

Μεταβείτε εδώ για να δείτε τι συμβαίνει σε ένα στερεό όταν το θερμαίνουμε.

Θα δείτε αριστερά ένα δοχείο με παχιά-θερμομονωτικά τοιχώματα και ένα ελαφρύ-θερμομονωμένο καπάκι. Μέσα στο δοχείο υπάρχει ένα στερεό(μπλε). Δεξιά υπάρχει μια γραφική παράσταση που λέγεται heating curve(καμπύλη θέρμανσης). Κάτω από τη γραφική παράσταση υπάρχουν 3 κουμπιά. Όταν πατάμε το αριστερό, τότε ζεσταίνεται το υλικό μέσα στο δοχείο. Με τα άλλα δύο τα διαγράφουμε όλα για να ξεκινήσουμε από την αρχή.

Θα πατάμε το αριστερό κουμπί(heat) και θα σχηματίζεται μια κόκκινη γραμμή, δηλαδή η γραφική παράσταση. Κάποια στιγμή όσο ζεσταίνουμε, το μπλε θα γίνεται κόκκινο- το κόκκινο δηλώνει υγρό και μετά κίτρινο-το κίτρινο δηλώνει αέριο.

Πριν ξεκινήσουμε προβλέψτε τι θα συμβεί. Τα στερεά όταν τα θερμαίνουμε δ…………………….

Κάποια στιγμή θα ……………………………………………… Μετά ……………………………………………………………..

………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

……………………………………………………………………………………………………………………………….

Ξεκινάμε λοιπόν πατώντας το κουμπί heat.

Απαντήστε στα ερωτήματα:

1. Τι μας δείχνει η γραφική παράσταση; Μας δείχνει τη ……………………………… σε μονάδες …………………

……………………………. σε συνάρτηση με το …………………………………………… σε μονάδες ……….

2. Τι αλλαγή παρατηρείτε στο δοχείο στην αρχή-παρατηρείστε το (μπλε) υλικό μας. Πως λέγεται η μεταβολή που παρατηρείτε; ………………………………………………………………………………………………………….

3. Κάποια στιγμή το μπλε αρχίζει να γίνεται κόκκινο. Πως λέγεται η μεταβολή που εκφράζει αυτή η χρωματική αλλαγή; ………………… Πως λέγεται η αντίστροφη μεταβολή; …………………. Σε ποια θερμοκρασία αρχίζει αυτή η μεταβολή που παρατηρούμε; …………..

Τι σας κάνει εντύπωση όσον αφορά τη θερμοκρασία κατά τη διάρκεια αυτής της μεταβολής; ………………..

…………………………………………………………

4. Κάποια στιγμή εξαφανίζεται το μπλε – έχει γίνει όλο κόκκινο. Συγκρίνεται τις μάζες και τους όγκους του υλικού μας όταν αυτό είναι μπλε και όταν είναι κόκκινο. Συμπέρασμα: ……………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Γνωρίζετε κάποια εξαίρεση αυτού του κανόνα; ……………………………………………………………………………….

5. Τι παρατηρείτε στη συνέχεια όσον αφορά τη θερμοκρασία; ………………………………………………………..

…………………………………………… Παρατηρείστε το (κόκκινο) υλικό μας. Πως λέγεται η μεταβολή που παρατηρείτε; ………………………………….

6. Κάποια στιγμή το κόκκινο αρχίζει να γίνεται κίτρινο. Πως λέγεται η μεταβολή που εκφράζει αυτή η χρωματική αλλαγή; ………………… ή …………………. Πως λέγεται η αντίστροφη μεταβολή; ………………….. Σε ποια θερμοκρασία αρχίζει αυτή η μεταβολή που παρατηρούμε; …………..

Τι σας κάνει εντύπωση όσον αφορά τη θερμοκρασία κατά τη διάρκεια αυτής της μεταβολής; ………………..

…………………………………………………………

7. Κάποια στιγμή εξαφανίζεται το κόκκινο – έχει γίνει όλο κίτρινο. Συγκρίνεται τις μάζες και τους όγκους του υλικού μας όταν αυτό είναι κόκκινο και όταν είναι κίτρινο. Συμπέρασμα: ……………………………………………………………………………………………………………………………….

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………

8. Τι παρατηρείτε στη συνέχεια όσον αφορά τη θερμοκρασία; ………………………………………………………..

…………………………………………… Παρατηρείστε το (κίτρινο) υλικό μας. Πως λέγεται η μεταβολή που παρατηρείτε; ………………………………….

9. Προσπαθήστε να φτιάξετε τη γραφική παράσταση όγκου-θερμοκρασίας:

Σε αυτή λοιπόν την εφαρμογή είδαμε τα εξελίσσονται εξής φαινόμενα κατά σειρά:

δ………………… ………………… , τ…………. , δ………………. ……………….. , β……….. ή ζ………… ,

δ………………….. ………………………

Advertisements
This entry was posted in χημεία Β γυμν. and tagged . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s